De Koningin Mathildeprijs, goed voor 10.000 euro, wordt toegekend aan het project dat volgens de jongerenjury het beste van de geselecteerde projecten is.
1. De jongerenjury analyseert de kandidaatsdossiers
We vragen aan leerlingen van twee secundaire scholen – een Nederlandstalige en een Franstalige – om de kandidaatsdossiers uit te pluizen. Eerst maken ze kennis met het doel van hun opdracht en daarna werken ze in alle onafhankelijkheid voort.
2. De initiatiefnemers van projecten stellen hun acties voor
De jongerenjury ziet vervolgens de initiatiefnemers van projecten die kort komen voorstellen wat ze allemaal doen. Deze gedachtewisseling is heel belangrijk om vragen te beantwoorden, de visie op het geheel uit de doeken te doen en de resultaten te delen die men dankzij de steun van het Fonds hoopt te halen.
Na deze constructieve gedachtewisseling maken de leerlingen hun keuze.
3. Het bestuurscomité keurt de keuze van de jongerenjury goed
Als de jongerenjury het project heeft geselecteerd dat over de nodige kwaliteiten beschikt om de Koningin Mathildeprijs in ontvangst te nemen, maakt de jongerenjury de beslissing bekend aan het bestuurscomité, dat de keuze van de laureaat goedkeurt.
4. Koningin Mathilde overhandigt de prijs aan de laureaat
De laureaat wordt, net als alle andere jongeren die zich inzetten voor projecten die het Fonds ondersteunt, uitgenodigd op een plechtigheid in het Koninklijk Paleis. Koningin Mathilde overhandigt er officieel de prijs aan het project dat de jongerenjury heeft gekozen.
Waarom is een jongerenjury zo belangrijk?
Op zoek naar het overzicht van de laureaten van de Koningin Mathildeprijs? Ontdek wat ze allemaal doen:
2024
–
I SEE | IDEA | I DO#3
Koninkljk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (Antwerpen)
2022
–
I SEE | IDEA | I DO
Brake-Out (Sint-Amandsberg)
2021
–
Prachtig | Veerkrachtig
Debateville (Brussel)
2019
–
Music Connects #3
Muzass (Lint)
2018
–
Music Connects #2
Commusaic (Herne – Sint-Pieters-Kapelle) en Unik! (Mont-Saint-Guibert)
2017
–
Music Connects #1
Watermusic (Oostende)
2016
–
Each One Teach One
Ecole de devoirs ASSISA (Luik)
2015
–
Een positieve kijk op de toekomst
De Kruiskenshoeve (Sint-Laureins)
Antwerpen
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (Antwerpen)
‘De Trappen: een safe place en platform voor jongeren in het KMSKA’
Laureaat Koningin Mathildeprijs 2024
Over dit project
Tieners en musea? Vaak is het geen liefde op het eerste gezicht. ‘De Trappen’, een project van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) brengt jongeren uit diverse achtergronden, die vaak nog weinig ervaring hebben met musea, samen in het hart van de kunst. Het wil zo een nieuwe safe space creëren voor jongeren en tegelijk hun grenzen verleggen.
Projectdoelstellingen
Het aanbieden van een creatieve ruimte binnen het KMSKA waar jongeren kunst vrij kunnen ervaren en zelf kunnen creëren, ondersteund door kunstenaars, museummedewerkers en professionals in mentale zorg.
Via 20 ateliersessies en 25 workshops over één jaar wil het programma individuele uitdagingen bieden, maar ook een hecht groepsgevoel stimuleren, waarin voor iedere persoonlijkheid ruimte en respect is
Door jongeren, voor jongeren
Jongeren leiden dit traject door hun eigen programma samen te stellen en hun eigen projecten te organiseren, wat bijdraagt aan hun persoonlijke en gemeenschappelijke ontwikkeling binnen de museumcontext.
Aan de hand van creatieve workshops en coaching ontdekken jongeren hun talenten en krijgen ze de kans om buiten hun comfortzone te treden, ervaring op te doen, en verantwoordelijkheid op te nemen in een groep.
Toegekende steun: € 5.500
Contactpersoon: Youssef Lamrabat en Ali Abdiaynaanshe, Projectmedewerkers ([email protected], [email protected], +32 485 628 323)
Antwerpen
Universiteit Antwerpen – uitvoering in Antwerpen
DIALS-Actieplan: Zet de wijzer op diversiteit voor studenten hoger onderwijs
Laureaat Koningin Mathildeprijs 2023
Het project DIALS (Diversity Action Plan 4 Students) is een programma – 100% door en voor jongeren – dat studenten met een migratieachtergrond extra ondersteunt zodat hun slaagkans in hoger onderwijs gevoelig verhoogt. Hiermee bieden ze een remediërend antwoord op de bestaande prestatiekloof die nog steeds 20% bedraagt. Via gefaseerde workshops rond zelfkennis, zelfvertrouwen en het mogelijk maken van contacten en netwerken (met professionals) wil men de studenten empoweren, het geloof in zichzelf en in hun slaagkansen een boost geven en meer geslaagde inclusie binnen de universiteit bewerkstelligen. De studenten die het project opzetten, willen zo andere studenten doen realiseren dat ze thuishoren in het hoger onderwijs en versterken zo het geloof dat ze bestaande drempels en stereotypes met succes kunnen overstijgen.
Het project draagt bij tot een kleinere uitstroom en een grotere doorstroom van studenten met een migratieachtergrond. Dit wil DIALS bereiken door hun zelfvertrouwen te versterken, hun zelfkennis te verhogen en hun netwerk te vergroten.
Bedrag financiële ondersteuning: € 3.000
Contactpersoon: Adeodata Kanyamihanda, Student Master Rechten ([email protected] of +32 484 51 56 35)
Sint Amandsberg
Brake-Out – Sint-Amandsberg, uitvoering in Antwerpen
Uitwisselingsstudenten en ‘Brake-Out’-jongeren samen aan de slag in Borgerhout
Laureaat Koningin Mathildeprijs 2022
Een stageplaats vinden als je een verstandelijke beperking hebt: het blijkt niet eenvoudig. Willen we deze jongeren voluit laten leven in een inclusieve wereld, dan moeten we hen een duwtje in de rug geven. Daarom zet Brake-Out een duurzame samenwerking op met uitwisselingsstudenten van AP Hogeschool. Elk jaar zullen de studenten kennismaken met de jongeren van Brake-Out en voor hen op zoek gaan naar 3 mogelijke stageplaatsen.
Concreet zullen 7 à 8 jongeren (18 tot 22 jaar) via dit project 6 maanden terechtkunnen in een organisatie waar ze hun talenten volop kunnen benutten. Dit kan niet alleen hun persoonlijke groei, maar ook het vertrouwen in hun eigen kunnen stimuleren. De uitwisselingsstudenten leren op hun beurt de stad beter kennen door er waardevolle verbindingen tot stand te brengen. Ook ervaren ze de mogelijkheden van jongeren met een beperking op een andere manier, net als de bedrijven en organisaties die met hen zullen samenwerken.
Na de briefing komen alle initiatieven van de studenten en Brake-Out jongeren zelf. Tijdens een eerste fase overwinnen ze de taalbarrière en leren ze elkaar stilaan kennen. Vervolgens formuleren ze zelf hun aanpak. Om een geschikte match te vinden tussen jongeren en organisaties, is het belangrijk dat de jongeren en studenten elkaar goed kennen. Daarom krijgen ze de ruimte en het budget om samen een project te creëren. Ze realiseren een product of evenement waarbij ze de buurt betrekken. Dit brengt hen dichter bij elkaar én bij de buurt.
Zo leren de studenten de noden, interesses en talenten van de jongeren kennen, waarna ze op zoek kunnen naar een geschikte stageplek. Het betekent de start van een inclusieve campus in de buurt tussen ’t Werkhuys en AP Hogeschool, die buurtgerichte verbindingen maakt met de omgeving, zoals een netwerk van inclusieve werkgevers uit de buurt.
Bedrag financiële ondersteuning:
€ 7.000
Contactpersoon:
Sebastien Vandenbogaert, coach
([email protected] of 0488 99 99 52)
Brussel
Debateville
‘Mondig maakt machtig: debateville debat-en dialoogateliers’
Laureaat Koningin Mathildeprijs 2021
Het blijkt uit diverse onderzoeken: spreken voor een publiek en leren debatteren geeft een enorme boost aan het zelfvertrouwen en de motivatie van jongeren. Debateville wil jongeren een duwtje in de rug geven en hen zo de noodzakelijke competenties en attitude aanreiken om veerkrachtig en gelukkig te zijn in een wereld die snel verandert.
Debateville organiseert wekelijkse debat- en spreekvaardigheidsateliers voor jongeren en biedt ook coaching door mentoren aan. Zo kunnen kinderen tussen 11 en 14 jaar leren om een argumentatie op te bouwen, hun mening te verdedigen of een bewogen speech te geven over thema’s die voor hen belangrijk zijn. Zo worden deze jongeren ondersteund om hun stem te vinden in de samenleving van vandaag en morgen.
Tijdens de ateliers wordt er gestreefd naar de volgende leerdoelstellingen:
- De taal- en communicatievaardigheden verbeteren;
- Vaardigheden zoals kritisch denken, samenwerken, discipline, autonomie en empathie versterken;
- Het zelfvertrouwen en de motivatie vergroten;
- Kennis van en betrokkenheid met de samenleving vergroten;
- Jongeren helpen om op te komen voor hun identiteit te ontwikkelen door middel van meningsvorming.
Debateville wil het verschil maken door een professionele en voor tieners laagdrempelige aanpak. Door te investeren in de opleiding en coaching van de mentoren en het evalueren en verfijnen van de methodologie gaat 90% van de middelen rechtstreeks naar de doelgroep. Verder is Debateville ervan overtuigd dat de diversiteit onder de jongeren en de mentoren de beste formule is om de sociale cohesie te versterken.
Dankzij de debat-en spreekvaardigheidsateliers verwerven de jongeren niet enkel de kennis maar vooral ook de vaardigheden en attitudes om hun potentieel maximaal waar te maken.
Doelgroep:
- De jongeren in het naschoolse programma zijn tussen 11 en 14 jaar oud en gaan naar een Nederlandstalige school in Brussel.
- Verdeeld over drie groepjes volgden vorig schooljaar ca. 40 tieners wekelijks de naschoolse ateliers. Dit schooljaar ging het om 75 jongeren.
- Als antwoord op de coronacrisis heeft Debateville voor ongeveer extra 80 jongeren zomerweken georganiseerd.
- In het programma is 65% van de plaatsen voorbehouden voor jongeren uit een kwetsbare omgeving. Dit wil zeggen dat de ouders geen diploma middelbaar onderwijs hebben, een andere taal dan de schooltaal spreken of niet actief zijn op de arbeidsmarkt. In een diverse groep vind je immers de rijkste dialoog en stof voor interessante debatten. Daarnaast is dit de meest succesvolle manier om de sociale cohesie te bevorderen.
- Vanaf september 2021 zal Debateville ook workshops in de scholen aanbieden. Op die manier beoogt men extra 230 jongeren (10-18 jaar) te bereiken.
Lint
Muzass asbl
‘Muzass inclusieve muziekateliers: Kansen creëren voor kinderen en jongeren – ongeacht een eventuele beperking – om te musiceren, samen te werken, bruggen te bouwen en elkaar te ontmoeten.’
Laureaat Koningin Mathildeprijs 2019
Kinderen en jongeren met én zonder beperking nemen deel aan muziekcursussen, in groep of individueel. Door samen te musiceren leren jongeren dat anders zijn eigenlijk heel gewoon is. Ieder kan op zijn/haar niveau, ongeacht een eventuele beperking deelnemen. Muziek biedt kansen om zich uit te drukken als verbale mogelijkheden tekort schieten. Zo bouwen we via samen zingen en musiceren duurzame en waardevolle bruggen tussen jongeren met verschillende mogelijkheden.
De concrete doelstelling van het project is om kinderen en jongeren met én zonder beperking kansen bieden elkaar te ontmoeten tijdens muzikale cursussen en activiteiten. Tijdens toonmomenten tonen de jongeren hun kunnen aan vrienden, familie, sympathisanten en aan het bredere publiek. Met de verbindende kracht van muziek wil Muzass mee bouwen aan inclusie op diverse levensdomeinen. Muzass wil een voorbeeld zijn van een inclusieve organisatie, zonder segregatie. Samen met haar jongeren wil de vereniging de missie en visie van Muzass ook implementeren in de nieuwe afdeling te Schiplaken. Samen met haar partners wil ze échte inclusie in de samenleving promoten en jongeren betrekken bij de realisatie van muzikale inclusieve initiatieven en evenementen.
Doelgroep:
- Het jeugdmuziekatelier staat open voor kinderen en jongeren vanaf 4 jaar met én zonder een beperking. De aard of ernst van de beperking of kwetsbaarheid is geen exclusie. Muzass heeft expertise op het vlak van leer- en ontwikkelingsstoornissen, zoals ADHD en autisme, maar staat open voor iedereen met interesse in muziek. Als de vzw geconfronteerd wordt met beperkingen waar ze minder kennis over heeft, dan beroept ze zich in eerste instantie op de kennis en ervaringen van de jongere zelf en zijn/haar ouders, naast expertise van externe partners.
- Er wordt gewerkt in kleine groepen van 4 tot 10 leerlingen. Het aantal leerlingen in de groep is afhankelijk van leeftijd en eventuele specifieke noden. Momenteel zijn er groepen voor kleuters van 4-5 jaar, voor kinderen van 6-8 jaar, voor jongeren van 8-12 jaar en voor 16+. Muzass wenst ook een groepsles aan te bieden voor jongeren van 12-16 jaar. Per afdeling is er ruimte voor ongeveer 5 groepen. Er is geen voorkennis vereist voor de muzieklessen en activiteiten.
- Muzass richt zich ook op studenten tussen 18 en 25 jaar uit sociaal-agogische en muziekopleidingen om mee te werken als monitor of muziekleerkracht. Jongeren met een beperking kunnen hun ervaringsdeskundigheid inzetten.
- Muzass wordt op alle niveaus en 100% gedragen door jonge vrijwilligers. De vereniging wenst een interne opleidings- en begeleidingsdienst uitbouwen waar jonge vrijwilligers vanaf 16 jaar een opleidingstraject kunnen volgen om door te stromen naar een functie binnen de vereniging bv. als monitor, lesgever, administratief of logistiek medewerker, …
Commusaic (Herne – Sint-Pieters-Kapelle) en Unik! (Mont-Saint-Guibert)
Un!k asbl (Mont-Saint-Guibert) met haar project ‘Unisound BW Festival’
Gezamenlijke laureaat Koningin Mathildeprijs 2018
Dit project is een muziekfestival, dat uitgedacht en ingericht is om festivalgangers met een beperking te ontvangen. Het festival heeft het officiële label van ‘100% toegankelijkheid’ en kan dus tegemoetkomen aan noden vanuit alle vormen van beperking. Het festival is een initiatief van jongeren en richt zich ook op een jong publiek. Het zal plaatsvinden op 28 en 29 juni 2018.
LHet festival wil zich daadwerkelijk inzetten voor een samenleving met meer sociale rechtvaardigheid en een sterkere sociale inclusie, meer in het bijzonder op muzikaal gebied. Het project beoogt enerzijds de cultuur toegankelijk te maken voor een maatschappelijk kwetsbaar publiek dat dikwijls uitgesloten wordt van festivals: jonge festivalgangers met een beperking. Anderzijds wil het project ook andere festivals inzake toegankelijkheid sensibiliseren.
L De doelgroep bestaat uit jonge of volwassen festivalgangers met een verstandelijke handicap, of een visuele en/of auditieve beperking. Het Unisound BW Festival streeft naar een volledige en afdoende toegankelijkheid voor alle jongeren, ongeacht de aard van hun beperking.
Commusaic vzw (Herne – Sint-Pieters-Kapelle) a met haar project ‘Beyond beats & bars’
LHip Hop cultuur = vrede, liefde, eenheid en plezier hebben. Vanuit de verbinding met deze cultuur en hun talenten creëren jongeren uit verschillende Gemeenschapsinstellingen (GI’s) samen een album. Maatschappelijke thema’s, geremixt tot poëtische en innovatieve teksten op originele beats geproduceerd door hun verweven verhalen en verbeelding. Creaties zullen de ‘bars’ overschrijden, reizen en groeien door (virtuele) cyphers tussen de GI’s, (jonge) gastartiesten en jeugd in het New Yorkse gevangenis complex Rikers Island.
Loncrete doelstelling van het project is de persoonlijke en artistieke groei van de jongeren en de (h)erkenning van hun plaats in de maatschappij.
Le voornaamste doelgroep zijn jongeren die in GI’s of detentiecentra verblijven: jongeren die een als misdrijf omschreven feit hebben gepleegd of in een verontrustende leefsituatie verkeren, en door de jeugdrechter, tot de leeftijd van 20 jaar, worden geplaatst. De jongeren (tussen 14 tot 20 jaar) hebben een gevarieerde ervaring met muziek en Hip Hop en geen- tot wel ervaring in het schrijven van teksten of met het opnemen van songs.
Ook jongeren uit Rikers Island (New York en wereldwijd het grootste gevangeniscomplex) zullen virtueel deel uitmaken van het project. De jongeren verblijven er in afwachting van een proces of na een als misdrijf omschreven feit te hebben gepleegd. Urban Art Beat (UAB, artistieke organisatie geworteld in de New Yorkse gemeenschap sinds een decennium). Urban Art Beat werkt samen met 2 groepen, bestaande uit 15 tot 25 deelnemers tussen 18 en 21 jaar.
Oostende
Watermusic
Laureaat Koningin Mathildeprijs 2017
Jongeren en kinderen, die in ons land wonen, brengen hun eigen kinderliederen van overal mee. Samen gaan ze met deze muziekjes aan de slag. Ze arrangeren elkaars muziek, gaan in een repetitieproces, maken beeldend materiaal bij de muziek. Ze maken opnames, publiceren het beeldend werk en verzorgen toonmomenten. De apotheose is een uitvoering met een jongerenorkest en een koor. Het project mondt uit in een artistieke uitgave, die een nieuwe projectwerking op andere plaatsen kan genereren.
De doelgroepen zijn:
- Kinderen van allochtone en autochtone origine, die in onze provincie verblijven. Zij zijn de voedingsbron van het project. Hun eigenheid en hun muziek zijn het beginpunt. Zij leren over hun eigen cultuur van de kinderliedjes praten en leren de equivalenten uit andere culturen kennen.
- Ouders van allen. De sleutel van integratie van gezinnen ligt vaak bij de ouders. De toegangspoort zijn vaak de kinderen.
- Jonge musici en beeldend kunstenaars (kinderen en jongeren en jong volwassenen)
- In dit project worden zij uitgenodigd te creëren vanuit hun eigen achtergronden. Zij selecteren werk dat gepubliceerd wordt.
- Leerkrachten, begeleiders, docenten, musici, componisten. Deze begeleiders van het proces zorgen ervoor dat de verschillende groepen zich vinden in het proces en in het eindproduct.
- Verschillende lokale gemeenschappen. Het optreden op de verschillende lokaties zorgt ervoor dat verschillende culturen elkaar ontmoeten. Het optreden, de appreciatie voor elkaars werk, …
- Scholen, verenigingen, academies, organisaties die werken aan intergratie,.. kunnen
beschikken over een bruikbare publicatie van het project waarmee ze aan de slag kunnen.
Luik
Samenwerking tussen studenten in de menswetenschappen en de thuiswerkschool Assisa
Laureaat Koningin Mathildeprijs 2016
Sinds 2014 helpen studenten van het tweede jaar van het curriculum ‘menswetenschappen’ van HELMo in Luik jongeren van de huiswerkschool Assisa, voorbehouden voor jongeren ouder dan 12 jaar uit de wijk Amercoeur-Bressoux (rechteroever van de Maas). De toekomstige onderwijzers nemen de leiding over één of twee jongeren uit Assisa. Het project bestaat erin dit partnerschap in de komende jaren voort te zetten en het uit te breiden tot jongeren in het vijfde leerjaar van de middelbare school in de sociaal-educatieve afdeling van het Collège St-Louis.
Aantal bij het project betrokken jongeren: 25 jongeren van 12 tot 20 jaar onder begeleiding en 30 jongeren van 16 tot 22 jaar onder begeleiding.
De bijlessen vinden plaats in de wijk Amercoeur in Luik.
Sint-Laureins
De Kruiskenshoeve
Laureaat Koningin Mathildeprijs 2015
De Kruiskenshoeve is een initiatief van Robert Accoe, gepensioneerd lid van de Gentse jeugdpolitie, in samenwerking met een 20-tal vrijwilligers. Vanuit 40 instellingen bijzondere jeugdzorg worden jongeren doorgestuurd voor een time-out (actieve rustperiode) als de begeleiding dreigt vast te lopen. Door te werken in de moestuin leren ze hun talenten ontdekken en verantwoordelijkheid op te nemen binnen de basisvoorwaarde/meerwaarde Generocity (geven en ontvangen). Met het project neemt De Kruiskenshoeve ook een sensibiliserende rol op en werd de gehanteerde methode in samenwerking met UGent academisch onderbouwd en beschreven.
Jaarlijks verblijven ongeveer 250 jongeren voor één of meerdere dagen op de Kruiskenshoeve.
Het project is gevestigd in Sint-Laureins (Oost-Vlaanderen).